Statut Fundacji Nasza Mozaika
Rozdział I. Postanowienia ogólne
§ 1.
- Fundacja Nasza Mozaika zwana dalej Fundacją, działa na podstawie ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach oraz postanowień niniejszego statutu.
- Agata i Marek Maśluszczak, zwani dalej Fundatorami, zgodnie z treścią Aktu ustanowienia Fundacji, sporządzonego przed notariuszem Katarzyną Pilarek w Kancelarii Notarialnej w Oławie, przy Pl. Zamkowym 24A/8 w dniu 09.11.2021, ustanawiają fundację, dla której na podstawie art. 5 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 o fundacjach ustalają niniejszy Statut.
- Akt oświadczenia o ustanowieniu Fundacji stanowi załącznik nr 1 do niniejszego Statutu.
§ 2.
- Siedzibą Fundacji są Stanowice, gmina Oława.
- Czas działania Fundacji jest nieograniczony.
- Terenem działalności Fundacji jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej, przy czym w zakresie niezbędnym dla właściwego realizowania celów może ona prowadzić działalność także poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z zasadami prawa.
§ 3.
- Fundacja uzyskuje osobowość prawną z chwilą wpisania jej do Krajowego Rejestru Sądowego.
- Nadzór nad fundacją sprawuje minister właściwy do spraw rodziny i polityki społecznej.
§ 4.
Fundacja ma prawo używania emblematów, odznak i pieczęci zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie.
Rozdział II. Cele i zasady działania fundacji
§ 5.
Cele Fundacji to:
- pomoc rodzicom w rozwiązywaniu problemów dotyczących wychowywania dzieci oraz w organizowaniu życia rodzinnego i zawodowego;
- wspieranie rozwoju dzieci;
- wspieranie rozwoju rodziny, pojmowanej jako miejsce twórczego wzrastania zarówno dzieci, jak i rodziców;
- wzmacnianie rodziców w postawie odpowiedzialnego rodzicielstwa (wychowanie do przyszłości);
- przeciwdziałanie społecznej i zawodowej izolacji rodziców oraz wspieranie aktywności na rzecz własnego rozwoju (w tym w sposób szczególny wspieranie rodziców najmłodszych dzieci, osób samotnie wychowujących dzieci);
- wszechstronna pomoc rodzinie poprzez działalność edukacyjną, kulturalną, charytatywną oraz działalność z zakresu ochrony oraz promocji zdrowia, kultury fizycznej i pomocy społecznej;
- prowadzenie działalności edukacyjnej na każdym etapie rozwoju człowieka;
- wspieranie rodziny w poprawie jakości życia w wymiarze społecznym, zawodowym i ekonomicznym;
- kształtowanie w dzieciach i w rodzicach postawy krytycznego obserwatora rzeczywistości oraz wskazywanie narzędzi do jej zmieniania;
- propagowanie modelu wspólnego pełnienia obowiązków opiekuńczych i domowych oraz wzmacnianie mężczyzn w roli obecnego i aktywnego ojca;
- propagowanie idei pomocy wzajemnej i wsparcia środowiskowego;
- promowanie kształcenia ustawicznego tak rodziców, jak i dzieci;
- poprawa ochrony zdrowia i jego promocja w polskim społeczeństwie, w tym zwiększenie poziomu wiedzy społeczeństwa z zakresu ciąży, porodu i opieki nad dzieckiem;
- poszerzanie świadomości na temat karmienia piersią i mlekiem kobiecym wśród dzieci, młodzieży, kobiet, mężczyzn, rodzin, pracodawców, wśród personelu medycznego i innych grup zawodowych;
- upowszechnianie wiedzy na temat okresu ciąży, porodu, połogu, laktacji, karmienia piersią, praw pacjenta oraz prawa pracy w zakresie uprawnień i zobowiązań pracownic karmiących piersią;
- wspieranie kobiet w okresie okołoporodowym, w szczególnych i trudnych sytuacjach życiowych;
- pomoc na rzecz dzieci i osób niepełnosprawnych;
- prowadzenie działań na rzecz rodzin wielokulturowych i wielojęzycznych.
§ 6.
Fundacja realizuje cele poprzez:
- działania edukacyjne i kulturalne wspomagające wszechstronny rozwój poszczególnych osób tworzących rodzinę;
- działania edukacyjne, profilaktyczne i terapeutyczne zapobiegające lub łagodzące wszelkie problemy utrudniające rozwój rodziny jako całości jak i jej poszczególnych członków, w myśl zasady: lepiej zapobiegać niż leczyć;
- kształcenie ustawiczne dorosłych i inne formy kształcenia;
- działania edukacyjne, kulturalne, profilaktyczne i terapeutyczne ukierunkowane na prawidłowy rozwój emocjonalny, społeczny i osobowy;
- organizację i promocję wolontariatu;
- współpracę z innymi podmiotami na rzecz rozwiązywania problemów wychowawczych, edukacyjnych i społecznych poprzez wspólne konferencje, seminaria, zjazdy tematyczne, plenery;
- rozwijanie nowatorskich form działalności kulturalnej;
- działalność wydawniczą, poligraficzną i wystawienniczą oraz gromadzenie księgozbiorów;
- organizację konkursów, jarmarków i aukcji;
- organizację imprez kulturalnych, rekreacyjnych i sportowych;
- organizację spotkań i warsztatów dla dzieci, młodzieży i dorosłych;
- organizację wyjazdów dzieci, młodzieży i dorosłych;
- animację skierowaną do dzieci, młodzieży i społeczności lokalnych;
- angażowanie lokalnych społeczności w działalność prospołeczną i edukacyjną;
- organizację spotkań indywidualnych z tematyki coachingowej, doradztwa zawodowego;
- przygotowywanie i wdrażanie programów edukacyjnych i szkoleniowych;
- współpracę z władzami samorządowymi, państwowymi, sektorem gospodarczym oraz środkami masowego przekazu,
- współpracę z międzynarodowymi i zagranicznymi organizacjami, instytucjami i fundacjami.
§ 7.
- Fundacja może prowadzić wszystkie rodzaje działalności w formie nieodpłatnej lub odpłatnej.
- Fundacja realizuje swoje cele zgodnie z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej oraz obowiązującym prawem, a w szczególności z ustawą o fundacjach i niniejszym statutem.
- Dla osiągnięcia swoich celów Fundacja może wspierać działalność innych osób prawnych i fizycznych, których działalność jest zbieżna z celami statutowymi Fundacji.
- Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą, na ogólnych zasadach, określonych w odrębnych przepisach. Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą wyłącznie w rozmiarach służących realizacji celów statutowych. Całkowity zysk z działalności gospodarczej przeznaczony jest na realizację celów statutowych.
Rozdział III. Majątek Fundacji
§ 8.
Majątek Fundacji stanowi fundusz założycielski w wysokości 1.000 zł (sł.: jeden tysiąc zł) wniesiony przez Fundatorów oraz inne mienie nabyte przez Fundację w toku działania.
§ 9.
Dochodami Fundacji są w szczególności:
- darowizny, spadki i zapisy otrzymane od osób fizycznych i prawnych, krajowych i zagranicznych;
- dotacje, subwencje i granty;
- odsetki i depozyty bankowe;
- dochody ze zbiórek i imprez publicznych;
- nawiązki przyznawane przez właściwe organy;
- świadczenia przyznawane w trybie art. 448 KC.
§ 10.
- Dochody pochodzące z dotacji, subwencji, darowizn, spadków i zapisów mogą być użyte na realizację celów Fundacji według uznania Zarządu o ile ofiarodawcy nie postanowili inaczej.
- W sprawach przyjęcia darowizn i dziedziczenia oświadczenia wymagane przepisami prawa składa Zarząd Fundacji.
- W przypadku powołania Fundacji do dziedziczenia jej, Zarząd składa oświadczenie woli o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza.
- Cały dochód osiągnięty przez Fundację będzie przeznaczony na cele działalności pożytku publicznego.
§ 11.
Fundacja odpowiada za swoje zobowiązania całym majątkiem.
Rozdział IV. Organy Fundacji
§ 12.
Organami Fundacji są:
- Fundatorzy,
- Zarząd Fundacji, zwany dalej Zarządem,
- Rada Fundacji, zwana dalej Radą
Fundatorzy
§ 13
- Fundatorzy podejmują swoje decyzje w formie pisemnych postanowień.
- Fundatorzy mogą zostać powołani do Zarządu Fundacji. Jeżeli do Zarządu zostanie powołany jeden z Fundatorów, kompetencje Fundatorów wykonuje w tym czasie Fundator nie będący członkiem Zarządu. Jeżeli do Zarządu zostaną powołani wszyscy Fundatorzy, kompetencje Fundatorów, poza prawem powoływania i odwoływania członków Rady Fundacji przejmuje Rada Fundacji
- Do kompetencji Fundatorów należy:
– powoływanie i odwoływanie członków Rady Fundacji;
– powoływanie i odwoływanie członków Zarządu Fundacji;
– rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu i Rady Fundacji oraz udzielanie członkom tych organów absolutorium;
– rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań finansowych Fundacji.
Rada Fundacji
§ 14
- Rada Fundacji składa się z minimum 3 członków. Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego Rady, który kieruje jej pracami. Przewodniczący Rady Fundacji reprezentuje Fundację przy zawieraniu umów z członkami Zarządu Fundacji.
- Radę Fundacji powołują i odwołują Fundatorzy. Członkowie Rady mogą być w każdym czasie odwołani.
- Kadencja Rady Fundacji trwa 3 lata. Funkcję członka Rady Fundacji można pełnić wielokrotnie.
- 5. Członkostwo w Radzie wygasa na skutek:
- upływu kadencji,
- złożenia rezygnacji
- odwołania,
- śmierci członka.
- Odwołanie członka Rady Fundacji następuje w razie:
- nienależytego wypełniania funkcji;
- naruszenia postanowień statutu Fundacji;
- trwałej utraty zdolności do sprawowania funkcji wskutek choroby;
- zaistnienie okoliczności, które powodują utratę zaufania.
- Członkowie Rady Fundacji:
- nie mogą być członkami Zarządu Fundacji, ani pozostawać z członkami Zarządu Fundacji w związku małżeńskim, faktycznym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej;
- nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwa umyślne z oskarżenia publicznego lub przestępstwa skarbowe;
- nie pobierają wynagrodzenia z tytułu udziału w pracach Rady Fundacji, za wyjątkiem udokumentowanych wydatków związanych z uczestnictwem w pracach, w tym kosztów podróży;
- Do zadań Rady Fundacji należy:
- nadzór i kontrola nad działalnością Fundacji, w szczególności kontrola stanu majątkowego Fundacji;
- rozpatrywanie i opiniowanie rocznych sprawozdań Zarządu Fundacji z działalności;
- zatwierdzanie wysokości wynagrodzeń i nagród członków Zarządu Fundacji;
- opiniowanie programów działania Fundacji;
- wnioskowanie o odwołanie członka zarządu, zatwierdzanie nowych członków zarządu;
- występowanie z wnioskiem o zmiany w statucie i o likwidację Fundacji.
- Rada Fundacji zbiera się co najmniej raz w roku. Radę zwołuje Przewodniczący Rady z własnej inicjatywy albo na wniosek Zarządu, zgłoszony na piśmie.
- Posiedzenie Rady może być zwołane w trybie nadzwyczajnym dla rozpatrzenia sprawy o szczególnym charakterze, z inicjatywy Zarządu bądź na pisemny wniosek Przewodniczącego Rady lub przynajmniej dwóch jej członków. Nadzwyczajne posiedzenie Rady winno być zwołane nie później niż w ciągu 14 dni od daty zgłoszenia wniosku.
- Rada podejmuje decyzje w formie uchwał – zwykłą większością głosów. W razie równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego.
- Każdy z członków zwyczajnych Rady dysponuje jednym głosem.
Zarząd Fundacji
§ 15
1.Zarząd Fundacji składa się z minimum 3 osób, w tym Prezesa Zarządu powoływanych i odwoływanych przez Fundatorów.
2. Prezesem Zarządu jest jeden z Fundatorów, chyba że powoła on do pełnienia tej funkcji inną osobę;
3. Kadencja Zarządu Fundacji trwa 3 lata. Funkcję członka Zarządu Fundacji można pełnić wielokrotnie.
4. Członkostwo w Zarządzie wygasa na skutek:
- upływu kadencji,
- złożenia rezygnacji,
- odwołania,
- śmierci członka.
5. Odwołanie członka Zarządu Fundacji następuje w razie:
- nienależytego wypełniania funkcji;
- naruszenia postanowień statutu Fundacji;
- trwałej utraty zdolności do sprawowania funkcji wskutek choroby;
- zaistnienie okoliczności, które powodują utratę zaufania.
6. Członkowie Zarządu Fundacji:
- nie mogą być członkami Rady Fundacji, ani pozostawać z członkami Rady Fundacji w związku małżeńskim, faktycznym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej;
- nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwa umyślne z oskarżenia publicznego lub przestępstwa skarbowe;
- pobierają wynagrodzenia z tytułu pracy w wysokości określonej przez Radę Fundacji.
7. Do zadań Zarządu Fundacji należy:
- Kierowanie i reprezentowanie Fundacji na zewnątrz.
- Zarządzanie majątkiem i funduszami Fundacji.
- Ustalanie wielkości zatrudnienia.
- Ustalanie zasad wynagrodzenia dla pracowników Fundacji oraz osób współpracujących z Fundacją na podstawie zawartych umów cywilno-prawnych.
- Uchwalanie rocznych i wieloletnich programów działania Fundacji w oparciu o założenia wcześniej uchwalone.
- Realizacja programów działania Fundacji.
- Sporządzanie rocznego sprawozdania finansowego Fundacji, wymaganego przepisami rachunkowości i rocznego sprawozdania z działalności Fundacji, zgodnie z ustawą o Fundacjach oraz ustawą o działalności pożytku publicznego, a następnie przedkładanie ich do publicznej wiadomości poprzez jego publikację na stronach internetowych Fundacji.
- Realizacja szczególnych decyzji darczyńców, o ile nie są one sprzeczne z celami Fundacji bądź z postanowieniami niniejszego Statutu.
- Podejmowanie uchwał o likwidacji Fundacji.
8. Zarząd odpowiada przed Radą Fundacji za realizację celów statutowych Fundacji oraz za prawidłowość i racjonalność działań podejmowanych przez Fundację.
§ 16
- Zarząd Fundacji podejmuje decyzje na posiedzeniach w formie uchwały zwykłą większością głosów jego członków.
§17
- Posiedzenia Zarządu Fundacji odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż co pół roku. Może je zwołać każdy z członków Zarządu.
- Posiedzenie Zarządu jest ważne, jeżeli wszyscy członkowie zostali powiadomieni pocztą elektroniczną o miejscu i terminie obrad przynajmniej na 3 dni wcześniej.
Rozdział V. Sposób reprezentacji
§ 18
Do składania oświadczenia woli we wszystkich sprawach Fundacji, w tym majątkowych i niemajątkowych, zawierania umów i udzielania pełnomocnictw:
a. uprawniony jest Prezes Zarządu samodzielnie;
b. dwaj członkowie Zarządu Fundacji działający łącznie.
Rozdział VI. Zmiana statutu
§ 19
Zmiany statutu Fundacji mogą nastąpić na podstawie pisemnego postanowienia Fundatorów i mogą dotyczyć celów, dla których Fundacja została utworzona.
§ 20
Decyzję w przedmiocie zmiany statutu podejmuje Zarząd.
Rozdział VII. Postanowienia końcowe
§ 21
Fundacja może ustanawiać i nadawać własne honorowe tytuły i dyplomy honorowe oraz inne wyróżnienia osobom fizycznym i prawnym zasłużonym w realizacji jej celów.
§ 22
Fundacja nie może:
- udzielać pożyczek lub zabezpieczać zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do jej członków, członków jej organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy organizacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki, kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”;
- przekazywać majątku Fundacji na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach;
- wykorzystywać majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu Fundacji;
- zakupywać na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Fundacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
§ 23
- Dla efektywnej realizacji swych celów Fundacja może się połączyć z inną fundacją.
- Połączenie z inną fundacją nie może nastąpić, jeżeli w jego wyniku mogłyby ulec istotnej zmianie cele Fundacji.
- Decyzję o połączeniu z inną fundacją podejmuje Zarząd.
§ 24
- W razie osiągnięcia celu, dla którego Fundacja została ustanowiona lub w razie wyczerpania środków finansowych i majątku Fundacji, Fundacja ulega likwidacji.
- Decyzję o likwidacji Fundacji podejmuje Zarząd.
- Środki majątkowe pozostałe po likwidacji Fundacji mogą być przekazane na rzecz organizacji, której działalność odpowiada celom Fundacji.
- Likwidację przeprowadza Zarząd Fundacji